Rubrika: Recenze

Viesť ako Ježiš

Ken Blanchard, Phil Hodges

Porta libri, 2012, 233 strán

V roku 2012 vyšla vo vydavateľstve Porta libri kniha VIESŤ AKO JEŽIŠ, prvá v novej edícii kníh o líderstve, podnikaní a aplikácii biblických hodnôt v pracovnom živote. Jej autormi sú Ken Blanchard a Phil Hodges, pričom hlavne ten prvý je už známy ako autor kníh z oblasti manažmentu. Je podnikateľ a manažér, ktorého kniha Minútový manažér sa stala svetovým bestsellerom. Je kresťan – k Bohu sa obrátil až v zrelom veku, po tom, čo získal úspech v biznise. Keď sa začal venovať otázkam vzťahu etiky a manažmentu, zakrátko si uvedomil, že v osobe Krista nachádza stelesnenie toho, čo považoval za zdravé princípy vedenia. A je Američan, čo jeho kniha prezrádza nielen výberom príkladov a ilustrácií, ale aj priamočiarym vyjadrovaním a zmeraním na praktické aplikácie.

Pre koho je kniha určená? Pre vodcov – a tým je podľa autorov každý podnikateľ, učiteľ, kazateľ, politik, lekár, ale aj rehabilitačná sestra či matka v domácnosti. Inými slovami, každý môže mať osoh z univerzálne platných princípov dobrého vedenia. A každý znamená nielen každý, kto vedie, ale aj každý vedený, či už v zbore alebo v rodine.

Autori vidia tajomstvo líderstva vo verši z Príslovia 3,5: „Dôveruj celým srdcom Hospodinovi a nespoliehaj sa na svoj rozum.“ Oproti tomu, čo by populárna múdrosť čakala, je čitateľovi daný do pozornosti Ježišov príklad vedenia dvanástich učeníkov, ku ktorému sa autori vracajú v celej knihe. Jeho vzor slúžiaceho vodcu obhajujú ako spoľahlivý a stále relevantný.

Kniha si všíma postupne štyri oblasti vedenia. (1) V časti o srdci slúžiaceho lídra sa zameriava na jeho vnútorné motivácie: bude ho viesť sebectvo, pýcha, strach alebo túžba po oslave Boha. (2) Myseľ slúžiaceho lídra vyjadruje jeho presvedčenia a teórie o vedení; čitateľ tu nájde vysvetlenie o stanovení vízie (správnych hodnôt a cieľov) a jej praktickej implementácii. (3) Praktická kapitola o rukách vysvetľuje koučing: sprevádzanie vedeného od štádia novica cez učňa a tovariša k majstrovi, všetko ilustrované na príklade 12 učeníkov. (4) A napokon návyky slúžiaceho lídra pripomenú potrebu pravidelnej modlitby, čítania Božieho slova a budovania dôverných vzťahov, kde si priatelia navzájom skladajú účty a pomáhajú v duchovnom raste.

Kniha Viesť ako Ježiš je vhodná pre každého, kto sa chce poučiť z najväčšieho príkladu líderstva všetkých čias, bez ohľadu na to, či vedie svoje dieťa doma, tím na pracovisku, alebo kresťanský zbor.

Citát z knihy:

Som ochotný nasledovať vzor Ježiša ako model vodcovstva? Na toto môžeš povedať: „Než prijmem Ježiša ako svoj vzor lídra, musím pochopiť, čo znamená viesť podľa Ježišovho príkladu.“ Podstatu Ježišovho modelu líderstva vyjadrujú slová: „Medzi vami to tak nebude!“ ktorými vysvetľoval svojim učeníkom, akým spôsobom si mali počínať ako vodcovia. V 20. kapitole Matúšovho evanjelia čítame, ako im Ježiš povedal: „Viete, že vládcovia panujú nad národmi a mocnári ich utláčajú. Medzi vami to tak nebude! Ale kto sa chce stať medzi vami veľkým, bude vaším sluhom. Kto sa chce stať medzi vami prvý, bude vaším otrokom. Ani Syn človeka neprišiel dať sa obsluhovať, ale slúžiť a dať svoj život ako výkupné za mnohých.“ (s. 30)

PETER KOZÁR

Ostravski Webdesign | Webové stránky zdarma od BANAN.CZ | přihlásit se